Thursday, March 31, 2011

Miracle " Mother of the Book part 7"

In the Name of Allah. The Most Beneficent, the Most Merciful    

Almight Said, For Every News There Is A Fact, For Everything There Is An Appointed Term And (TIME) You Will Come To Know. (V6:67)



“Jenis Kelamin Para Bayi”

Sampai akhir-akhir ini, dianggarkan bahawa jenis kelamin bayi ditentukan oleh sel-sel ibu. Atau sekurang-kurangnya, diyakini bahwa jenis kelamin ditentukan oleh sel-sel laki-laki dan perempuan bersama-sama. Tapi kita diberikan maklumat yang berbeza dalam Al-Quran, di mana dinyatakan bahawa maskulinitas atau femininitas adalah diciptakan dari "setitik mani yang telah dikeluarkan".


بسم الله الرحمن الرحيم


Firman Allah Taala,  

Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menciptakan 2 pasangan - lelaki dan perempuan, -

Almighty God says in the Holy Quran: And that He creates the 2 mates - the male and female -


بسم الله الرحمن الرحيم


Firman Allah Taala,  

Dari (setitis) air mani ketika dipancarkan (ke dalam rahim);

Almighty God says in the Holy Quran: From a sperm-drop when it is emitted



Dalam Al-Quran, dikatakan bahawa maskulinitas atau femininitas yang diciptakan dari "setitik mani yang telah dikeluarkan". Namun, sampai cukup baru-baru ini, diyakini bahwa jenis kelamin bayi ditentukan oleh sel-sel ibu. Ilmu hanya mencari maklumat ini diberikan dalam Al-Quran pada abad ke-20. Ini dan banyak butiran lain, yang serupa tentang penciptaan manusia dinyatakan dalam Al-Quran berabad-abad yang lalu.

Disiplin yang membangun seperti genetik dan biologi molekul telah membenarkan secara ilmiah ketepatan maklumat yang diberikan oleh Al-Quran. Sekarang difahami bahawa seks ditentukan oleh sel-sel sperma dari laki-laki, dan bahawa wanita tidak berperanan dalam proses ini.


Kromosom Y membawa ciri-ciri maskulinit, sedangkan kromosom X membawa orang-orang dari kewanitaan. Dalam telur ibu, hanya ada kromosom X, yang menentukan ciri-ciri perempuan. Dalam air mani dari ayah, ada sperma yang meliputi baik kromosom X atau Y.

Oleh kerana itu, jenis kelamin bayi bergantung pada apakah sperma penyubur telur mengandungi kromosom X atau Y.

Dengan kata lain, sebagaimana dinyatakan dalam ayat tersebut, faktor yang menentukan jenis kelamin bayi adalah air mani, yang berasal dari ayah. Pengetahuan, yang tidak mungkin dapat diketahui pada saat Al Qur'an diturunkan, adalah bukti akan kenyataan bahawa Al-Quran adalah firman Allah. Kromosom adalah unsur utama dalam menentukan seks. 2 dari 46 kromosom yang menentukan struktur manusia dikenal pasti sebagai kromosom seks. Kedua-dua kromosom ini disebut "XY" pada lelaki, dan "XX" pada wanita, kerana bentuk kromosom menyerupai huruf-huruf ini. Kromosom Y membawa gen yang kod untuk maskulinitas, sedangkan kromosom X membawa gen yang kod untuk kewanitaan.

Pembentukan manusia baru yang bermula dengan kombinasi silang salah satu kromosom, yang ada pada laki-laki dan perempuan secara berpasangan. Dalam perempuan, kedua-dua komponen sel kelamin, yang membelah menjadi 2 selama ovulasi, membawa kromosom X.

Sel kelamin laki-laki, di sisi lain, menghasilkan 2 jenis sperma, satu yang mengandungi kromosom X dan kromosom Y yang lain. Jika kromosom X dari wanita bersatu dengan sebuah sperma yang mengandungi kromosom X, maka bayi perempuan. Jika menyatu dengan sperma yang mengandungi kromosom Y, bayi laki-laki. Dengan kata lain, jenis kelamin bayi ditentukan oleh jenis kromosom mana dari pria yang bergabung dengan sel telur wanita. Semua ini diketahui sampai penemuan genetik pada abad ke-20. Memang, dalam banyak kebudayaan, diyakini bahwa jenis kelamin bayi ditentukan oleh tubuh perempuan. Itulah mengapa wanita disalahkan ketika mereka melahirkan anak perempuan. 13 abad sebelum gen manusia dijumpai, bagaimanapun, Al-Quran mendedahkan maklumat yang menyangkal tahyul ini, dan merujuk pada asal seks berbaring tidak dengan wanita, tetapi dengan air mani berasal dari laki-laki.

"zigot"

Ketika sperma laki-laki bersatu dengan sel telur dari perempuan, inti dari bayi yang akan lahir terbentuk. Sel tunggal ini, dikenali sebagai "zigot" dalam biologi, langsung akan mula membiak dengan membahagi, dan akhirnya menjadi "sepotong daging" yang disebut embrio. Hal ini tentu saja hanya boleh dilihat oleh manusia dengan bantuan mikroskop. Embrio, bagaimanapun, tidak menghabiskan masa perkembangan di void. Hal ini menempel di rahim seperti akar yang kuat tetap bumi dengan sulur mereka. Melalui ikatan ini, embrio boleh mendapatkan zat penting untuk perkembangannya dari tubuh ibu. *(16)  Di sini, pada titik ini, keajaiban yang sangat signifikan dari Al-Quran terungkap. Sedangkan merujuk pada embrio berkembang di dalam rahim ibu, Allah menggunakan perkataan "alaq" dalam Al-Quran:


بسم الله الرحمن الرحيم


Firman Allah Taala,  

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), (Al-Quran, 96:1)

Almighty Said: Recite in the name of your Lord who created -(Al-Quran, 96:1)


بسم الله الرحمن الرحيم

Firman Allah Taala,  

Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; (Al-Quran, 96:2)

Almighty Said: Created man from a clinging substance. (Al-Quran, 96:2)


بسم الله الرحمن الرحيم


Firman Allah Taala,  

Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, -(Al-Quran, 96:3)

Almighty Said: Recite, and your Lord is the most Generous -(Al-Quran, 96:3)


Arti dari "alaq" kata dalam Bahasa Arab adalah "sesuatu yang melekat ke beberapa tempat". Kata ini secara harfiah digunakan untuk menggambarkan lintah yang menempel pada tubuh untuk menghisap darah. Tentu saja, penggunaan seperti kata yang tepat untuk embrio berkembang di dalam rahim ibu, sekali lagi membuktikan bahawa Al-Quran adalah wahyu dari Allah, Tuhan semesta alam.

“Bergantung pada Uterus”

Jika kita terus mempelajari fakta-fakta diumumkan kepada kita dalam Al-Quran mengenai pembentukan manusia, kita lagi mengalami beberapa mukjizat ilmiah yang sangat penting. Dalam fasa pertama perkembangannya, bayi dalam rahim ibu adalah dalam bentuk zigot, yang menempel ke rahim untuk mengambil makanan dari darah ibu. Pada gambar di atas adalah zigot, yang kelihatan seperti sepotong daging. Formasi ini, yang telah ditemui oleh embriologi moden, secara ajaib dinyatakan dalam Al-Quran 14 abad yang lalu dengan kata "alaq", yang bermaksud "sesuatu yang menempel ke suatu tempat" dan digunakan untuk menggambarkan lintah yang menempel pada sebuah tubuh untuk menghisap darah.

Aspek penting lain dari maklumat yang diberikan dalam ayat-ayat Al-Quran adalah tahap-tahap perkembangan manusia dalam rahim ibu. 

Hal ini dinyatakan dalam ayat-ayat bahawa dalam rahim ibu, tulang mengembangkan pertama, dan kemudian bentuk otot yang membungkus di sekitar mereka.


بسم الله الرحمن الرحيم



Firman Allah Taala,  

Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; 

kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; 

kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. 

Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. 

Embriologi adalah cabang ilmu yang mempelajari perkembangan embrio dalam rahim ibu. Sampai sekarang, embriolog diandaikan bahawa tulang dan otot dalam embrio berkembang pada masa yang sama. Untuk alasan ini, untuk waktu yang lama, beberapa orang mendakwa bahawa ayat ini bertentangan dengan ilmu pengetahuan. Namun, kajian mikroskopik banyak dilakukan berdasarkan perkembangan teknologi baru telah mendedahkan bahawa wahyu Al-Qur'an adalah kata demi kata yang benar. Pemerhatian ini pada peringkat mikroskopik menunjukkan bahawa perkembangan dalam rahim ibu terjadi hanya dalam cara ini dijelaskan dalam ayat. Pertama, jaringan tulang rawan embrio mengeras. Kemudian sel-sel otot yang dipilih dari antara rangkaian di sekitar tulang-tulang bergabung dan membungkus sekitar tulang. Acara ini dijelaskan dalam sebuah penerbitan ilmiah berjudul Membangunkan Manusiadalam kata-kata berikut: Selama minggu ke-7, rangka mulai tersebar ke seluruh tubuh dan tulang-tulang mengambil bentuk akrab mereka. Pada akhir minggu ke-7 dan selama minggu ke-8 otot-otot mengambil kedudukan mereka di sekitar bentuk tulang *(17)


Banyak tahap perkembangan bayi dalam rahim ibu berkaitan dalam Al-Quran. Seperti dijelaskan dalam ayat 14 dari Surah Muminun, tulang rawan embrio dalam rahim ibu mengeras pertama. Kemudian tulang-tulang ini ditutupi dengan sel otot. Allah menjelaskan perkembangan ini dengan ayat: ". . . (Kami kemudian) membentuk benjolan menjadi tulang dan berpakaian tulang dalam daging" Ringkasnya, tahap-tahap perkembangan manusia seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran berada dalam harmoni yang sempurna dengan penemuan embriologi modern.


Next Article  > > >  3 Tahapan Bayi dalam Rahim



Prophet of AllahShallallahu Alaihi wa Sallam Said: Three hundred fourteen (314) among those who are female, joined the AlMahdi who will act on the leader are doing wrong and uphold justice as hoped for by everyone. After that, there is no longer good on this earth is more than good at the time of AlMahdi. Sabda Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam: Tiga ratus empat belas (314) orang yang diantaranya adalah perempuan, bergabung dengan AlMahdi yang akan bertindak ke atas setiap pemimpin yang berbuat zalim dan menegakkan keadilan seperti yang diharap-harapkan oleh semua orang. Setelah itu, tidak ada kebaikan lagi dimuka bumi ini yang melebihi pada masa AlMahdi.

No comments: